تعداد گلبول های سفید و تغذیه

ترجمه داوطلبانه از دوست عزیزمان نازنین. امیدواریم همیشه و در همه لحظات شاد و سربلند باشند.

منبع

White Blood Count & Diet

www.oncologynutrition.org

Is there anything that can be changed in the diet to bring up white blood cell count?

در “ادامه مطلب” این مقاله بسیار مفید را بخوانید 

سوال: آیا چیزی در غذا وجود دارد که تعداد گلبول های سفید را بالا ببرد؟
جواب: کمبود گلبول سفید خون یا لوسمی، می تواند در زمان های خاصی در حین شیمی درمانی ایجاد شود. اکثر اوقات، تعداد گلبول های خون قبل از اینکه فرد دوره ی جدید شیمی درمانی را آغاز کند، به حد نرمال برمی گردد و همچنین بعد از درمان سرطان کامل می شود.
گلبول سفید و سایر سلول ها در مغز استخوان درست می شوند، بنابراین تابش اشعه به استخوان ها، به خصوص در کودکان، میتواند سبب سرکوب مزمن تولید سلول ها و کاهش تعداد آنها شود. با این وجود اغلب بیماران سرطانی، گلبول سفید خود را سریع تر بازمی یابند. به یاد داشته باشید که مدت زمانی که طول می کشد تا گلبول سفید به سطح نرمال برسد از شخصی به شخص دیگر فرق می کند.
اگرچه هیچ غذا یا رژیمی اثبات نشده که تولید گلبول سفید را افزایش می دهد، اگر شما لوسمی یا کمبود گلبول سفید دارید، بسیار مهم است که بهداشت، شستن دست ها و خوردن غذاهای سالم را رعایت کنید. نوتروفیل ها سلول هایی هستند که با عفونت باکتریایی مبارزه می کنند. نوتروپنی که به زبان ساده به معنی کاهش نوتروفیل ها است، وقتی اتفاق می افتد که تعداد نوتروفیل های مطلق (ANC) به زیر 1500 می رسد.وقتی این اتفاق می افتد فرد در معرض عفونت قرار دارد.
اگر تعداد نوتروفیل های مطلق* (ANC) شما پایین است، شما می توانید خطر عفونت در خودتان را با استفاده از صابون آنتی باکتریال و آب گرم و شستن دست ها به مدت 30-15 ثانیه ، چندین بار در روز و هر موقع که غذا آماده میکنید، کاهش دهید. اگر شما دچار نوتروپنی هستید، باید از گوشت، تخم مرغ و ماهی خام، غذاهای کپک زده و یا تاریخ گذشته، میوه ها و سبزی های نشسته و کپک زده و نوشیدنی های غیر پاستوریزه شامل آب میوه و سبزیجات، آبجو، شیرو همچنین عسل پاستوریزه اجتناب کنید. نیاز نیست که از میوه ها و سبزی های تازه اجتناب کنید زیرا این کار باعث کاهش تعداد عفونت های مهم نشده است. باوجود این شما باید قبل از خوردن این غذاها را بشویید. …
برای بیماران سرطانی مهم است که پروتئین با کیفیت بالا در رژیم غذاییشان باشد. زیرا بدن ما به ساختارهای سازنده( اسیدهای آمینه) که از پروتئین بدست می آیند نیاز دارد تا WBC های جدید بسازد.

در صورت امکان، با یک متخصص تغذیه و معتبر در مرکز سرطان برای تعیین برنامه ی غذایی شخصی که مطابق با نیازهای شما در حین درمان سرطان باشد، مشورت کنید. متخصص تغذیه می تواند غذای دریافتی شما را بررسی کند و به شما اطمینان دهد که پروتئین و سایر مواد غذایی کافی در حین و بعد از درمان را دریافت میکنید.
اگر رژیم غذایی شما ضعیف است، یا اگر در غذا خوردن در طول مدت درمان مشکلات زیادی دارید، شما میتوانید از مصرف مولتی ویتامین و مکمل های معدنی به همراه ویتامین B12 و فولات سود ببرید. بدن به این ویتامین ها برای ساختن WBC نیاز دارد. با این وجود همواره با پزشک و متخصص تغذیه ی خود قبل از مصرف هرگونه مکمل صحبت کنید، چون بعضی از این محصولات نباید به همراه بعضی از درمان های شیمی درمانی استفاده شود.

100÷(رصد نوتروفیل‏ها × شمارش کل(WBC ) = شمارش مطلق نوتروفیل‏ها (ANC) *

 سوال و پاسخ توسط Diana Dyer اهدا شد، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب « داستان سرطان یک متخصص تغذیه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *