اگر شما یک فرد غیر سیگاری هستید(ترجمه یک بروشور )

مترجم: داوطلب محترم  سایت سرطان و کودکی خانم فرشته کربلایی

 شما میتوانید دنیای خود را به محیط عاری دود سیگار(محوطه ای که کشیدن دخانیات در آن ممنوع است) تبدیل کنید  

( ترجمه متن های یک بروشور انگلیسی با موضوع محیط های عاری از دود دخانیات – بروشور اصلی را با کلیک روی متن دانلود کنید.

 

(مطالب صفحه، ستون چپ) : اگر شما یک فرد غیر سیگاری هستید.

نکاتی درباره چگونگی ایجاد محوطه بدور از دود سیگار

این راهنمایی به شما کمک می کند که یک منطقه عاری از دود ایجاد کنید و چگونه از افراد سیگاری بخواهید دود سیگار خود را از شما و خانواده تان دور نگه دارند.

اجازه دهید خانواده، دوستان و همکارانتان متوجه شوند که شما به دود اطراف خود و بچه ها حساس هستید. کار آسانی نیست اما مسئله مهمی است. سلامت شما وکودکان در خطر است.

مطمئن شوید که بچه ها در مهد کودک و فعالیتهای بعد از مدرسه در محیط عاری از دخانیات بسر میبرند.

برچسبی حاوی عبارت ” محیط عاری از دود سیگار ” بر داشبرد یا پنجره ماشین خود نصب کنید. بدین ترتیب اکثر افراد قبل از اینکه موضوع را به آنها متذکر شوید متوجه موضع شما خواهند شد.

حامی افراد سیگاری که درتلاش برای ترک دخانیات هستند باشید.

(مطالب صفحه دوم، ستون راست): اگر شما فرد سیگاری هستید

 

نکاتی درباره چگونگی ایجاد محوطه بدور از دود سیگار

مانند بسیاری از افراد سیگاری، احتمالا شما نیز  تا این لحظه گامهایی برای نگهداری اطرافیان از دود دست دوم سیگار برداشته اید. لیکن عادت کردن به درخواست از مردم برای دور نگهداشتن بچه هایتان از دود دست دوم  ممکن است مدتی طول بکشد. در اینجا راهنمایی های ساده ای آمده است که بکار می‌آید.

قانون گذاری درباره داشتن منطقه عاری از دود در خانه و ماشین. کاری کنید که تما افرادی که به دیدن شما می آیند از این قانون مطلع شوند مخصوصا پرستار بچه و دیگر افراد که به سلامت فرزند شما اهمیت می‌دهند.

عکسی به اندازه کیف پولتان از فرد مورد علاقه خود بر روی پاکت سیگارتان بچسبانید تا همیشه یادآور این باشد که دور نگه داشتن دود سیگار از اعضای خانواده تان به اندازه ککافی مهم است.

برچسبی حاوی عبارت ” محیط عاری از دود سیگار ” در ماشین و دیگر نقاط اطراف منزلتان (مانند پارکینگ) که معمولا آنجا سیگار می کشید، نصب کنید.

با دیگر والدین سیگاری تشکیل تیم بدهید. به‌هم دیگر تعهد بدهید که دود سیگار را از فرزاندانتان دور نگه دارید و به یکدیگر قول بدهید که حواستان به بچه های یکدیگر است.

از فرزندانتان یا دیگر اعضای خانواده بخواهید که در مورد دور نگه داشتن سیگار از آنها به شما یادآور شوند.

……

(ص دوم، قسمت سمت چپ)

 دنیای خود را به محیط عاری دود سیگار(محوطه ای که کشیدن دخانیات در آن ممنوع است) تبدیل کنید 

نفس بکشید (دم و بازدم). آسان است، نه؟ اما اگر هوای اطراف شما حاوی دود دست دوم سیگار باشد، هر نفس می‌تواند منجر به عفونت های ریه، آسم، آلرژی و حتی سرطان یا عارضه های قلبی شود.

شما میتوانید محیط هوای سالمی در اطراف خود، دوستان، اعضای خانواده و حیوان خانگی تان وجود بیاورید با شکل دهی یک محیط عاری دود سیگار.

دود دست دوم چیست؟

دود انواع مواد مخدر در هوا به دود دست دوم معروف است و از انواع سیگار، قلیان و بازدم هر چیز دیگری که یک فرد سیگاری مصرف می‌کند، حاصل میشود و حاوی مواد شیمیایی که باعث بیش از 50 نوع سرطان میشوند هستند.

خطرهای تهدید کننده سلامتی ناشی از دود دست دوم:

انجمن پزشکان عمومی امریکا[1] می گویند که هیچ حدی از امنیت در برابر دود دست دوم وجود ندارد. در حقیقت اگر شما در معرض دود ثانویه باشید همانند این است که شما هم سیگار میکشید. حتی مدت محدودی در معرض دود ثانویه بودن هم اثرات مخرب فوری در جهت حملات قلبی و سرطان شش دارد.

بچه ها و نوزادان دارای شش های کوچکی هستند که همچنان رو به رشد است، بنابراین آنها در معرض خطرات بیشتری هستند.

وقتی بچه ها در هوای دود آلود تنفس میکنند ، این میتواند منجر به صدمات بلند مدت (تمام عمر) به سلامت آنها شود، مانند آسم، برونشیت، ذات الریه، عفونتهای مداوم گوش و انواع آلرژی ها.

دود دست دوم  در افراد بزرگسال که دچار بیمارهای آسم، آلرژی و برونشیت هستنند، باعث افزایش آثار بیماری میشوند.

نرخ مرگ در بچه هایی که والدین آنها یا پرستارشان سیگاری هستند دوبرابر نرخ مرگ ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد[2]  هستند.(SIDS)

دوستان و اطرافیان خود را فراموش نکنید! آیا میدانستید که حیوانات خانگی در معرض دود دست دوم در مقایسه با حیوانات خانگی که در محیط غیر سیگاری وجود دارند، بیشتر دچارآلرژی، سرطان و بیماریهای ریه هستند؟

[1] The US Surgeon General

[2] Sudden Infant Death Syndrome (SIDS)

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. غزاله گفت:

    به اميد روزي كه همه به اين آگاهي ها برسند و براي فرزندان خود بيش از پيش اهميت قائل بشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *