حقایقی درباره مضرات دود دسته سوم

بر اساس اطلاعات مستند، حتي بوي سيگار نيز می‌تواند به اطرافيان فرد سيگاري آسيب برساند. محققين اصطلاحاً به اين مورد، در مقايسه با دود دسته دوم ( دود تحميلي محيطي) دود دست سوم سيگار اطلاق کرده‌اند.
بر اساس اطلاعات مستند، حتي بوي سيگار نيز می‌تواند به اطرافيان فرد سيگاري آسيب برساند. محققين اصطلاحاً به اين مورد، در مقايسه با دود دسته دوم ( دود تحميلي محيطي) دود دست سوم سيگار اطلاق کرده‌اند.

كم نيستند خانواده‌هايي كه از بوي سيگار همسایه‌های خود رنج مي‌برند يا مسافريني كه از بوي سيگار درون خودرو  و افرادي كه از بوي دودي كه از استعمال دخانيات در اماكن عمومي باقی‌مانده است، دچار رنجش و آسيب شده‌اند.

بسیاری از مردم از این قضیه بی‌اطلاع‌اند که حتی سیگار کشیدن خارج از فضايي كه  اطرافیان به‌خصوص  بچه‌ها وزنان باردار قرار دارند، نيز می‌تواند برای آنان بسیار خطرناک باشد. دود دست سوم نیز مانند دود مستقیم سیگار و دیگر انواع دخانیات خطرناک است ولی اطلاعات اندک مردم از آن باعث آسیب‌رسانی ناخواسته به دیگر افراد به‌خصوص کودکان می‌شود. دود دست سوم درواقع همان بقاياي باقی‌مانده از دود مواد دخاني است كه بر روي وسايل شخصی و يا وسايل اطراف و يا بر بدن و لباس فرد مصرف‌کننده مواد دخاني باقی‌مانده است.

به‌تازگی مشخص گردیده که سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که به‌صورت دود در هوا رؤیت نمی‌شود نیز بیش ازآنچه انتظار می‌رفت خطرناک و آسیب‌رسان است . این سموم از طریق لباس، پوست و مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می‌شود. به‌طوری‌که ثابت‌شده این اثرات حتی تا ماه‌ها قابل پایداری و تأثیرگذاری است. تحقیقی است که در دانشگاه ساندیگو  انجام‌شده نشان داده حدود نود درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح، وسایل نرم درون خانه مانند فرش،  بالش، مبلمان و نیز لباس و مو و پوست افراد می‌چسبد. همچنین در یک بررسی سطح کوتینین (یک متابولیت فعال نیکوتین) ادرار و موی اطفالی که والدین سیگاری دارند ولی در بیرون یا دور از کودکان خود سیگار می‌کشند را اندازه‌گیری کرده و در مقایسه آن را حدود هفت برابر کودکان با والدین غیر سیگاری ارزیابی کرده است. البته در قسمت دیگری از اين تحقیق كوتينين را در کودکانی که والدینشان در کنارشان اقدام به مصرف دخانیات می‌کنند را هشت برابر کودکانی ارزیابی کرده که والدین معتاد به سیگارشان  در منزل سیگار نمی‌کشند.

عمده ترکیبات مواد دست سوم دخانیات کروم، کادمیوم، سیانید هیدروژن، بوتان، تولوئن، آرسنیک، مونو اکسید کربن، سرب و پولونیوم 210 می­باشند. جالب و البته درد آور اینکه بعضی از این سموم بسیار کشنده است. براساس یافته‌های پژوهشگران، هر چه این مواد شیمیایی مدت بیشتری در محیط وجود داشته باشند، واکنش‌های شیمیایی بیشتری اتفاق می‌افتد که می‌تواند آسیب‌های حاصل از این مواد را افزایش دهد.

با توجه به اينكه کودکان زمان بیشتری را در منزل سپری می‌کنند یکی از گروه‌هایی هستند كه بیشترین تأثیر منفی را از این پدیده متحمل می‌شوند. همچنین افراد سیگاری تماس فیزیکی بیشتری با کودکان دارند ازجمله در آغوش کشیدن و بوسیدن کودکان توسط بزرگ‌سالان سیگاری که حامل ذرات مضر دود دست سوم در مو، پوست و لباس خود هستند. کودکان با خصوصیت منحصربه‌فرد خود ازجمله سینه‌خیز و چهار دست پا رفتن بیشتر خود را در معرض سموم پخش‌شده در سطوح قرار می‌دهند. ضمناً كودكان تنفس سریع‌تري دارند و وسایل اطراف و دست آلوده خود را دائماً به دهان مي‌برند كه به تشديد مورد فوق كمك مي‌كند.

همه افراد از در معرض خطرات این سموم هستند ولي بايد توجه داشت افراد خاص مانند خانم‌های باردار و اشخاص مبتلابه بیماری‌های قلبی و ریوی نيز مانند کودکان و نوزادان می‌توانند تحت تأثیر بيشتري قرار بگیرند و دچار عارضه شوند. همه افراد از در معرض خطرات این سموم هستند ولي بايد توجه داشت افراد خاص مانند خانم‌های باردار و اشخاص مبتلابه بیماری‌های قلبی و ریوی نيز مانند کودکان و نوزادان می‌توانند تحت تأثیر بيشتري قرار بگیرند و دچار عارضه شوند.

 حتی مصرف سیگار در کنار هواکش و پنجره،  آنجا را به مکان‌های پخش دائمی سموم تبدیل می‌کند و باعث می‌شود حتی در زمانی که فرد سیگاری در منزل نیست، اطرافیان از عواقب سیگار کشیدن او در امان نباشند.

بر اساس اطلاعات مستند  و تحقیقات علمی جدید ، خانه‌های افراد سیگاری به مخازن آلاینده‌های حاصل از دود سیگار تبدیل می‌شود. این ترکیبات فرار در رنگ دیوارها نفوذ می‌کند و فرش‌ها هم به مخازن عمده آن‌ها بدل می‌شود. این‌همه در حالی است گردگیری، استفاده از جاروبرقی و یا رنگ کردن دیوارها خطر را برطرف نمی‌کند.

یافته‌های علمی جدید بیانگر آن است که باز کردن یک پنجره یا به راه انداختن هواکش در اتاق هنگام سیگار کشیدن خطرات این دود سیگار دست سوم را برطرف نمی‌کند.

پژوهشگران راه‌های متعددی را برای محدود کردن اثر دود سیگار دست سوم پیشنهاد می‌کنند، ازجمله کاربرد محیط‌های 100 درصد عاری از دود سیگار در مکان‌های عمومی و محدودیت‌های شخصی در مکان‌های سکونت و اتومبیل‌ها. در ساختمانی که مقادیر بالای دود سیگار در آن وجود داشته است، تعویض فرش‌ها، پرده‌ها و کاغذدیواری‌ها می‌تواند به کاهش قرارگیری در معرض این مواد سرطان‌زا کمک کند.

منبع اصلی :‌جزوات آموزشی وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی دخانیات

کمپین زندگی عاری از دخانیات حقی برای همه ١٣٩۴

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. فوریه 4, 2016

    […] قبل از خواندن بیانیه این دو مقاله را بخوانید:” مضرات دود دسته دود سیگار ”   –  “ مضرات دود دسته سوم سیگار”  […]

  2. مارس 16, 2016

    […] قبل از مطالعه بیانیه این دو مقاله را بخوانید:” #مضرات دود دسته دود سیگار ”   –  “ #مضرات دود دسته سوم سیگار”  […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *