حقایقی راجع به مضرات دود دست‌دوم

دود دسته دوم ، دودی است که افراد غیر سیگاری به علت قرار داشتن در معرض دود ناشی از مصرف تنباکو دیگران (سیگار، پیپ، قلیان) استنشاق می‌کنند.  

دودي كه از كناره سيگار به محيط وارد مي‌شود بسيار خطرناک‌تر از دود استنشاقي سيگار است . علت اين مسئله حرارت بسيار بالاي نوك سيگار در مقايسه با فيلتر است (900 درجه سانتي گراد در برابر 30 درجه سانتي گراد) همچنين دودي كه وارد ريه فرد می‌شود با مرطوب شدن و تغيير دما شرايطي را براي ايجاد مواد شيميايي جديد و مضرتر از دود اوليه فراهم مي‌نمايد.بنابراين افراد مصرف‌کننده دخانيات، دودي را به محيط وارد می‌نمایند كه از دود استنشاقي خودشان مضرتر است.

استنشاق غیر داوطلبانه دود ناشي از سوختن سيگار، به معني سيگاري تحميلي بودن است.

  • سالانه در سراسر جهان حدود 600 هزار مورد فوت به‌واسطه در معرض دود دست‌دوم سیگار قرار گرفتن  بوده است.
  • زندگي با يك فرد سيگاري به‌منزله مصرف مستقيم سالانه 80 نخ سيگار است.
  • درواقع سيگاري تحميلي یک‌چهارم سيگارهاي روزانه مصرف‌شده را استنشاق مي‌كند.
  • ريه‌هاي افراد غیر سیگاری كه در كنار فرد سيگاري زندگي مي‌كنند به‌مراتب عملكرد ضعيف‌تري از افراد سالم غیر سیگاری دارند.
  • قرار گرفتن در معرض دود سيگار، خطر بيماري‌هاي تنفسي را در بالغين تا حدود 25%‌و در بچه‌ها تا حدود 100-50% ‌افزايش خواهد داد.
  • طبق آمار سازمان بهداشت جهاني بيش از 30%‌بيماري‌‌هاي قلبي عروقي و یک‌سوم بيماري‌هاي تنفسي در بين سيگاري‌هاي تحميلي ايجاد مي‌شوند.
  • يكي از هر 10 مرگ ناشي از تنباكو، براي افراد سيگاري دست‌دوم اتفاق می‌افتد.
  • زندگی کردن شخص غیر سیگاری با شخصی که سیگار یا مواد دخانی دیگر می‌کشد، احتمال ابتلا به سرطان ریه را در شخص غیر سیگاری به میزان 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد.
  • برخی از تحقیقات به‌عمل‌آمده حاکی از آن می‌باشد که ممکن است دود دست‌دوم توتون خطر سرطان پستان، سرطان حفره سینوس‌های فرعی بینی (Nasal Sinus Cavity Cancer)، و سرطان حلق و بینی را در بزرگ‌سالان، و خطر لوسمی‌، لنفوم، و تومور مغزی را در کودکان افزایش دهد.
  • ميزان بروز سرماخوردگي، عفونت گوش مياني، گلودرد، سرفه و گرفتگي صدا در كودكاني كه والدين سيگاري دارند بيش از كودكان داراي والدين غیر سیگاری است. در کودکانی که در معرض دود دست‌دوم توتون قرار می‌گیرند، خطر سندروم مرگ ناگهانی شیرخواران (SIDS)، عفونت گوش، سرماخوردگی، پنومونی ( ذات‌الریه)، برونشیت، و آسم حادتر، افزایش می‌یابد. با قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم توتون، رشد ریه‌های کودکان کند می‌شود و امکان دارد این امر باعث شود که سرفه کنند، سینه آن‌ها صدای خس‌خس یا سوت مانند تنفسی پیدا کند، و حس کنند از نفس افتاده‌اند.

بين 70 تا 90درصد از مردم غیر سیگاری در معرض دود سيگار افراد سیگاری هستند. 

منبع اصلی :‌جزوات آموزشی وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی دخانیات

کمپین زندگی عاری از دخانیات حقی برای همه ١٣٩٤

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. فوریه 4, 2016

    […] از خواندن بیانیه این دو مقاله را بخوانید:” مضرات دود دسته دود سیگار ”   –  “ مضرات دود دسته سوم […]

  2. مارس 16, 2016

    […] از مطالعه بیانیه این دو مقاله را بخوانید:” #مضرات دود دسته دود سیگار ”   –  “ #مضرات دود دسته سوم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *