راهنمای رژیم غذایی کم میکربی

ترجمه داوطلبانه از دوست عزیزمان ساناز. امیدواریم همیشه و در همه لحظات شاد و سربلند باشند.

منبع

Low Microbial Diet Guidelines

UC sanDiego health system

برای افرادی که تحت شیمی درمانی،رادیوتراپی و یا پیوند  سلول های بنیادی قرار می گیرند، کاهش خطر ابتلا به عفونت های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. این رژیم غذایی شامل غذاهایی است که نشان داده شده است که بی خطر هستند زمانی که به درستی در  آشپزخانه خانه و بیمارستان با افزایش گزینه غذاهای سالم تهیه شوند.

دکتر و یا ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی زمان استفاده از این راهنما رو به اطلاع شما می رسانند.

برای بیماران پیوند سلول های بنیادی: ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و متخصص تغذیه زمان شروع این رژیم و زمانی که دیگر لازم به دنبال کردن این راهنما را نداشته باشید به اطلاع شما خواهند رساند. به طور کلی،ما رعایت موارد زیر را برای بیماران پیوند سلول های بنیادی توصیه می کنیم.

بیمارانی که از سلولهای بنیادی خودشان برای پیوند استفاده می شود باید این رژیم را در سه ماهه اول بعد از شیمی درمانی و یا پیوند دنبال کنند.

بیمارانی که از سلول های بنیادی خواهر،برادر،پدر،مادر،دیگر اقوام و یا غیر از اقوام آنها برای پیوند استفاده شده است باید این رژیم رو تا پایان استفاده از سرکوب کننده های سیستم دفاعی مانند (سیکلوسپورین،پردنیزون،اف کا-۵۰۶)تاکرولیموس یا ام ام اف (سل سپت) و یا هر چیز دیگری که دکتر شما تجویز کرده است.

راهنمای ایمنی مواد غذایی:

دستان خود را به درستی با آب گرم و صابون قبل از آماده کردن و خوردن غذا بشویید.

هرگز بسته بندی هایی که پاره شده اند و یا نشت می کنند یا کنسروهایی که قر شده اند یا شیشه مواد غذایی که ترک خورده اند استفاده نکنید. دکمه ایمنی در کنسرو ها باید پایین باشند و حرکت نکنند و یا صدای کلیک ایجاد کنند وقتی که برای باز کردن آن فشار وارد می کنید.

غذاهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته است خریداری نکنید.

غذاهایی که باید در یخچال نگهداری شوند را در پایان خرید خود خریداری کنید و آنها را هر چه سریع تر در یخچال یا فریزر قرار دهید. اگر در هوای گرم رانندگی می کنید،غذاهای خود را در ماشین کولر دار قرار دهید و از قرار دادن آنها در صندوق عقب خودداری کنید.

دمای یخچال خود را روی ۴۰ درجه فارنهایت و درجه فریزر خود را روی صفر درجه فارنهایت تنظیم کنید.

تخته ای که از آن برای خورد کردن غذا استفاده می کنید را با آب داغ و مایع ظرف شویی بشویید.

از دستمال کاغذی آشپزخانه استفاده کنید تا حد امکان و دستمال های آشپزخانه را مرتب در ماشین لباسشویی با آب داغ بشویید.

غذاهای گرم رو گرم نگه دارید و غذاهای سرد را سرد.

غذاهای باقیمانده را هر چه سریع تر داخل یخچال یا فریزر قرار دهید.

غذاهای باقیمانده در یخچال را تا ۲۴ ساعت استفاده نمایید.

لیست غذاهای مجاز برای استفاده :

همه مواد لبنی که پاستوریزه و به صورت بازرگانی بسته بندی شده باشند مثل پنیر چدار،پنیر خامه ای،پنیر پیتزا،ماست،شیر،پنیر پارمزان، حبوبات،برنج،چس فیل،چیپس،ماکارونی که همه به صورت بازرگانی بسته بندی شده باشند.

انواع گوشت ها قابل استفاده هستند،به شرط اینکه به طور کامل پخته شده باشند. سوسیس و کالباس هم باید به صورت بازرگانی بسته بندی شده و کاملا پخته شده باشد،تخم مرغ هم باید به صورت کامل پخته شده باشد،هم سفیده و هم زرده تخم مرغ باید کاملا سفت شده باشد.

میوه ها هم باید به طور صحیح شسته شده باشند. میوه پخته شده و کنسرو شده هم قابل استفاده می باشند. آبمیوه پاستوریزه شده. آجیل بسته بندی شده و تازه. کره مغز ها مانند کره بادام زمینی و کره بادام در صورتی که به صورت بازرگانی بسته بندی شده باشند. میوه های خشک شده بهداشتیسبزیجات شسته شده خام و یخ زده و سبزیجات خشک شده.

آب و یخی که از آب شیر بهداشتی تهیه شده باشد،آب های معدنی،نوشیدنی های کنسرو شده و به صورت پودری،چای سرد که با آب جوشیده شده درست شده باشد.

شیرینی و کیک هایی که در منزل تهیه یا به صورت بازرگانی تهیه و بسته بندی شده باشند،شکلات و آدامس ،روغن مایع ،کره به صورت بازرگانی بسته بندی شده،سس سالاد بسته بندی و داخل یخچال نگهداری شده بعد از باز کردن بسته بندی،نمک،شکر،شکر قهوه ای، مربا،ژله،شیره که همه آنها بعد از باز کردن بسته بندی در یخچال باید نگهداری شوند. عسل پاستوریزه شده و به صورت بازرگانی بسته بندی شده. سس گوجه فرنگی،خردل،خیار شور و زیتون بعد ازبازکردن در یخچال نگهداری شود،سرکه

غذاهای غیر مجاز برای استفاده

مواد لبنی غیر پاستوریزه شده و بدون بسته بندی بازرگانی. مثل پنیر فتا،پنیر تبریز. استفاده از حبوبات و دانه های خام و نپخته مثل جو پرک خام و نپخته غیر مجاز است.

هر نوع گوشت خام و نپخته شامل،گوشت پرندگان مثل مرغ،گوشت ماهی،گوشت گاو و گوسفندو گوساله و غیره،تخم مرغ خام و نپخته و به صورت شل و نیم پز مثل تخم مرغ عسلی،یا استفاده هر نوع غذایی که تخم مرغ خام داشته باشد ممنوع می باشد. سوسیس و کالباس غیر بهداشتی و بسته بندی نشده.

میوه های خام شسته نشده،توت فرنگی،تمشک،شاه توت، توت خام،آجیل و مغذیجات خام و بو داده نشده،مغذیجات بو داده شده ای که هنوز در پوست سفت خود قرار دارند آبمیوه و آب سبزیجات های پاستوریزه نشده ،غذاهای پاستوریزه نشده که میوه خام دارند

سبزیجات شسته نشده، جوانه هر نوع سبزیجات خام، سالاد در رستوران ها،قارچ شسته نشده و پخته نشده،از خرید میوه و سبزیجاتی که در فروشگاه ها خورد و برش داده شده اند خودداری کنید. آب جوشیده نشده،مگر اینکه بدانید آب شیری که استفاده می کنید تصفیه می شود. خامه در شیرینی هایی که در یخچال نگهداری نشده و نیز پاستوریزه نشده است

سس های سالادی که از تخم مرغ خام و یا پنیرهایی که ذکر شد که نباید استفاده شوند.

عسل غیر پاستوریزه، جوشانده های گیاهی که با متخصص تغذیه در مورد آنها مشورت نکرده اید.

روش های تهیه و نگهداری غذاها:

فقط از لبنیات پاستوریزه شده استفاده نمایید.

بیماران خودشان نباید نان و شیرینی که در آن مایع خمیر ترش استفاده میشود مخلوط کنند و بپزند،نباید دست بزنند به مایع خمیر ترش

از خرید و‌استفاده حبوبات و دانه هایی که در بشکه بزرگ و در باز نگه داری می شوند خودداری کنید،باید بسته بندی شده باشند

دست های خود را قبل و‌بعد از لمس کردن هر نوع گوشت خامی بشویید. هر نوع گوشت خامی باید در کیسه پلاستیکی نگهداری شود. هر نوع گوشت خامی که در فریزر نگهداری میشود باید در طبقه ای باشد که فقط گوشت ها قرار دارند و اطمینان حاصل کنید که کاملا در آنها بسته باشد تا از الوده کردن مواد غذایی دیگر به وسیله آب و خون گوشتهای خام جلوگیری شود. گوشت چرخ شده در ظرف ۲ روز باید پخته یا فریز شود،نمی توان بیشتر از این مدت در یخچال نگهداری کرد. از فریز کردن مجدد غذا و یا گوشت هایی که یک بار آب شده اند جلوگیری کنید. گوشت اب شده باید سریع به صورت کامل پخته شود. بعد از برش دادن گوشت ها باید ابزار و وسایل و مکان انجام این کار به صورت کامل شسته و ضدعفونی شود با آب داغ و مایع ظرفشویی. گوشت پرندگان مانند مرغ باید تا جایی پخته شود که دمای داخل گوشت به ۱۸۰ درجه فارنهایت برسد و داخل آن کاملا سفید شده و آب آن نیز کاملا شفاف باشد. ماهی هم باید تا جایی پخته شود که کاملا سفید،مات شده باشد رنگ گوشت آن. گوشت چرخ کرده باید در دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت  پخته شود تا جایی که داخل آن قهوه ای شود،در مورد همبرگر نیز باید کاملا پخته و قهوه ای شود.

همیشه میوه ها و سبزیجات تازه را زیر آب سرد روان قبل از استفاده بشویید.

میوه هاو سبزیجات چروکیده،کپک زده و یا آسیب دیده را دور بریزید و از خوردن آنها اجتناب کنید.

از برس برای شستن و ساییدن پوست سیب زمینی و هویج در صورتی که از پوست آنها نیز استفاده خواهد شد،استفاده نمایید.

برگ سبزیجات لیفی را به صورت جداگانه زیر آب روان بشویید.

سالاد و سبزیجات بسته بندی شده که روی آنها توشته شده است که شسته شده اند باید دوباره شسته شوند.

از شیرهای عمومی برای آب کشیدن میوه و سبزیجات جلوگیری نمایید.

فقط از آبمیوه های پاستوریزه شده استفاده نمایید.

پیشنهادهای لازم هنگام رفتن به رستوران جهت صرف غذا:

سعی کنید زودتر برای خوردن غذا مراجعه کنید تا از شلوغی پرهیز نمایید.

از رفتن به رستوران های غذاهای فوری و یا فست فود ها اجتناب نمایید.

از آنها درخواست نمایید تا غذا را به صورت تازه برای شما آماده نمایند و از استفاده سبزیجات خام مانند کاهو،گوجه فرنگی،پیاز و غیره خودداری نمایند.

از آنها درخواست نمایید تا از بسته بندی یک بار مصرف انواع سس ها مانند سس گوجه فرنگی و غیر برایتان بیاورند و از خوردن غذاهایی که برای یک گروه بزرگ آماده شده اند و خودتان باید از داخل ظرف دیگری برای خود سرو کنید مانند سالاد اجتناب نمایید.

از غذاهای پات لاگ استفاده نمایید.

از خوردن میوه و سبزیجات خام در رستوران ها جلوگیری نمایید.

از خوردن آبمیوه های تازه با دست آب گرفته شده و یا میوه و آبمیوه های تازه یخ زده در رستوران ها خودداری نمایید.

دقت کنید که ظروفی که در رستوران استفاده می نماییدکاملا تمیز باشند و روی دستمال کاغذی تمیز و یا دستمال پارچه ای تمیز قرار گرفته باشند.

اگر غذای شما اضافه مانده و میخواهید آن را با خود به خانه ببرید غذا را خودتان در ظرف ریخته و بسته بندی نمایید و از دادن غذا به گارسون جهت این کار و بردن مجدد غذا توسط گارسون به آشپزخانه خودداری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *