تشکیل نخستین شورای عالی فناوری سلول های بنیادی استان فارس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر امیرعلی حمیدیه، رئیس ستاد فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شیراز حضور یافت تا با شرکت در جمع اعضای شورای عالی فناوری سلول های بنیادی استان فارس، ضمن معرفی جایگاه دانش سلول درمانی و سلول های بنیادی در دنیا و کشور، تجارب موثر در توسعه این دانش را ارائه کرده و چشم انداز آینده استان فارس در این حیطه نیز ترسیم شود.

وی با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن دستاوردهای علمی و پژوهشی صورت گرفته در سلول درمانی و سلول های بنیادی، اظهار کرد: هم اکنون در مسیر انقلاب چهارم پزشکی قرار گرفته ایم که چشم انداز وسیعی از تحولات پزشکی و درمانی به کمک سلول درمانی و پزشکی بازساختی را پیش روی ما قرار داده است.

حمیدیه علوم سلولی در طب را به مثابه علوم هسته ای در صنعت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به نقش موثر این دانش در آینده استراتژیک دنیا، هم اکنون شرکت های بزرگی که فعالیت هایی نامرتبط به علوم پزشکی داشته اند نیز به سوی علوم بازساختی و سلول درمانی روی آورده اند تا به این واسطه، در تحول عظیمی که در این عرصه پیش بینی می شود، سهیم باشند.

این مقام مسئول در عرصه سلول های بنیادی کشور با تاکید بر توانمندی های بسیار بالای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه، به سابقه این دانشگاه در پیوند اعضا و سلول درمانی در بیماری های مرتبط با خون اشاره کرد و گفت:در همین راستا، همه پژوهشگران و دست اندرکاران، باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و با فعالیت های تیمی، آینده روشنی برای معرفی این توانمندی در شیراز به دنیا، رقم زده شود.

دکتر حمیدیه همچنین از تلاش های صورت گرفته برای ایجاد پشتوانه آیین نامه ای در عرصه سلول درمانی در کشور خبر داده و تصریح کرد: در معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، با علم به آینده پیش بینی شده در دنیا در زمینه پیشرفت علوم، تلاش می شود تا زیرساخت های توسعه آن در مراکز توانمند کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایران هم اکنون به دانش های پایه سلول درمانی دست یافته است، گفت: بر اساس این جایگاه، باید بتوانیم دانش موجود را به سطح کاربردی رسانده و دستاورد این دانش را در کشور ببینیم، چرا که روش های پژوهش در دنیا، در حال تغییر است و ایران نیز با آگاهی از آینده پیشرفت علوم، نباید از کاروان سردمداران این دانش در دنیا، باز بماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به تلاش هایی که در این دانشگاه برای توسعه سلول درمانی و همچنین پزشکی بازساختی صورت گرفته است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این زمینه با تمام قوا در میدان است و با توجه به شناخت و آگاهی اساتید دانشگاه از جایگاه این علم در دنیا، دستاورد آن در عرصه درمان و آینده ای که برای سلامت بشر به همراه دارد، گام های پرتوانی را در این عرصه برداشته اند.

دکتر محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه شیراز به عنوان یکی از سه مرکز دانشگاهی کشور برای پژوهش در عرصه پزشکی بازساختی انتخاب شده است، از توانمندی این دانشگاه برای اقدامات عملیاتی، بر اساس زمان بندی مشخص در زمینه سلول درمانی برای دستیابی به دستاوردهای این دانش خبر داد.

وی همچنین بر حمایت این دانشگاه از برنامه های موثر در پیشرفت دانش سلول درمانی از سوی اساتید و پژوهشگران، همچنین همکاری با شرکت های دانش بنیان برای تسریع در اهداف کاربردی آنان، تاکید کرد.

وی تاکید کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تلاش بر این است که حاصل پژوهش ها و اقدامات اساتید، وارد زندگی مردم شده و بتوان نتایج مثبت این تحقیقات را در بهبود سلامت مردم به کار گرفت و از سویی در ارتقای دانش کشور نیز سهیم بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با مثبت ارزیابی کردن تشکیل این شورا در آینده علوم سلول درمانی استان فارس، با توجه به موقعیت و توانمندی های کنونی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در برخی زمینه های این دانش تاکنون نیز به دستاوردهای دست یافته و با تشکیل این شورا، تلاش بر این است که بتوانیم بیش از گذشته به نتایج عملیاتی دست یابیم.

دکتر سید بصیر هاشمی تصریح کرد: بر همین اساس، می کوشیم تا به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ پیشقدم و مطرح در این حیطه معرفی شویم و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در این زمینه از طرح های عملیاتی پژوهشگران حمایت می کند.

دکتر حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه های مختلف از جمله شرکت های دانش بنیان و تاسیس و حمایت از مراکز تحقیقاتی، توانمندی این دانشگاه و استان فارس را در افزایش امکان دستیابی به دانش های روز دنیا به یاری اعضای شورای عالی فناوری سلول های بنیادی استان، مورد تاکید قرار داد.

همچنین دکتر مریم آیت اللهی، مسئول انستیتو سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به معرفی پیشینه و اقدامات این انستیتو از جمله راه اندازی نخستین سمپوزیوم سلول درمانی و پزشکی بازساختی در شیراز با حضور اساتید برجسته این حوزه، تعیین برنامه عملیاتی گروه های انتخاب شده در اولویت های درمانی و تدوین برنامه های عملیاتی که در حال اجرا و پایش هستند، پرداخت.

راه اندازی سمینارهایی با حضور اساتید سلول درمانی و نیز سمینارهای دانشجویی این حوزه در شیراز با توجه به توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از جمله مباحث این نشست بود که مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *