شعار روز جهانی سرطان2021: “از شکاف ارائه خدمات درمانی بکاهیم”

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که در حال حاضر بیماری سرطان سالانه در سراسر دنیا جان دست‌کم ۱۰ میلیون نفر را می‌گیرد و این در حالی است که یک سوم از موارد ابتلا به این بیماری، قابل پیشگیری است و یک سوم دیگر نیز در صورت تشخیص و معالجه زودهنگام، قابل درمان است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سایت رسمی “روز جهانی سرطان” همچنین پیش بینی می شود در صورتی که اقدامی به موقع در جهت مقابله با گسترش این بیماری صورت نگیرد به گفته متخصصان تا سال ۲۰۳۰ میلادی آمار تلفات سالانه سرطان در دنیا به ۱۳ میلیون نفر خواهد رسید.

یک مقایسه آماری نشان می دهد که در حال حاضر متوسط مرگ سالانه ۱۰ میلیون بیمار مبتلا به سرطان در جهان از مجموع تلفات سه بیماری ایدز، مالاریا و سل نیز بیشتر است.

گزارش‌ها حاکیست، شعار امسال (۲۰۲۲) روز جهانی سرطان در راستای آگاهی‌رسانی در مورد نابرابری‌ها در ارائه خدمات و امکانات درمانی سرطان در سراسر جهان انتخاب شده است.

کارزارهای جهانی مقابله با سرطان

اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان موسوم به “یوآی‌سی‌سی” (UICC) برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ در اجلاس جهانی مبارزه با سرطان در پاریس، روز جهانی سرطان را تعیین و اعلام عمومی کرد.

بنابراین روز چهارم فوریه به‌ طور رسمی برای این مناسبت به تصویب رسید تا با هدف کمک به مردم برای درک بیشتر از سرطان و ترویج پژوهش در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری و همچنین افزایش آگاهی مردم و تشویق آن‌ها به مشارکت در کارزارهای مربوط به سرطان، مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد.

کارزارهایی مانند “ما می‌توانیم، من می‌توانم” که با هدف آگاهی‌رسانی و تحقیق درباره سرطان فعالیت داشت و همچنین کارزار “از بین بردن باورهای غلط” که در تلاش بود با اطلاعات نادرست درباره این بیماری مقابله کند.

امسال نیز روز جهانی سرطان با شعار “از شکاف ارائه خدمات درمانی بکاهیم” (Close the care gap) در تلاش است در مورد نابرابری در ارائه خدمات و امکانات درمانی و مراقبتی از بیماران مبتلا به سرطان در سراسر جهان آگاهی‌رسانی کند. 

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، از اهداف کلیدی روز جهانی سرطان کمک به رفع اضطراب درباره این بیماری است که با صحبت با دیگران به‌خصوص در قالب گروه و بیان تجربیات شخصی می‌تواند به کاهش احساس ترس و پریشانی و ایجاد حس اتحاد و با هم بودن کمک کند.

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که تغییراتی در گروهی از سلول‌های طبیعی بدن به رشد غیرطبیعی و کنترل‌نشده‌ منجر شود و توده‌ای به نام تومور را به وجود ‌آورد. توده‌های سرطانی می‌توانند گسترش یابند و سایر قسمت‌های بدن را هم درگیر کنند، مگر اینکه درمان شوند. در مورد همه سرطان‌ها به‌ جز لوسمی (سرطان خون) چنین است.

شایع‌ترین عوامل و علائم سرطان

عوامل به‌ وجودآورنده سرطان‌ مختلف اند و اگرچه عوامل تاثیرگذاری مانند سن و ژنتیک از کنترل ما خارج‌ هستند اما نکته مهم این است که می‌توان با انتخاب صحیح بسیاری از رفتارها و سبک زندگی و رژیم غذایی درست، خطر ابتلا به سرطان را حدود یک سوم کاهش داد.

ترک سیگار و الکل، استفاده از ضدآفتاب، داشتن تحرک کافی، رژیم غذایی مناسب و دوری از اضافه‌وزن و چاقی، دوری از تشعشعات (اشعه ایکس و گاما، فرابنفش) و جدی گرفتن عفونت‌ها نکات مهمی‌ است که می‌توانیم برای مراقبت از سلامت خود، آن‌ها را رعایت کنیم.

توده‌ها یا تورم غیرمعمول، سرفه، تنگی‌نفس، مشکل در بلع، سرفه مداوم، تغییر فعالیت روده‌ (یبوست و اسهال یا دفع خون با مدفوع)، خونریزی غیرمنتظره، کاهش وزن بی‌دلیل، درد و خستگی زیاد، کاهش اشتها و تعریق شبانه شدید، تغییر در خال‌های بدن (پوسته‌پوسته شدن یا خونریزی یا ترشح داشتن) همه و همه علائم و نشانه‌های کلیدی سرطان‌ است که هر فردی باید به آن‌ها حساس باشد.

همچنین درمان سرطان به نوع آن، اندام درگیر با سرطان، بزرگی و گسترش آن و سلامت عمومی بدن بستگی دارد. جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، هورمون‌درمانی، ایمونوتراپی و ژن‌درمانی برخی از روش‌های درمان این بیماری‌ هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خلیج تایمز، در حوزه مراقبت‌های بهداشتی برای دستیابی به برابری در ارائه خدمات درمانی، توزیع مناسب منابع حائز اهمیت است البته نه به این معنا که منابع به طور مساوی و یکسان در اختیار تمام بیماران قرار گیرد بلکه برای دستیابی به هدف “کاهش شکاف در ارائه خدمات درمانی”، ضرورت دارد که هر بیمار بسته به شرایطش به قدری از منابع درمانی بهره مند شود که به سطحی معقول از دسترسی به خدمات مراقبتی که سایر بیماران در جهان برخوردار هستند، برسد.

https://yun.ir/r8720e

سایت روز جهانی سرطان
https://www.worldcancerday.org/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *