سرطان ریه در کشور رو به افزایش است/کاهش سن مصرف سیگار و قلیان

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، نسبت به افزایش ابتلا به سرطان ریه در کشور خبر داد و گفت: استعمال دخانیات از عوامل اصلی ابتلا به بسیاری بیماری هاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا مسجدی در سمینار روز جهانی دیابت که با هدف «اولویت دادن به  پیشگیری از دیابت» در سالن اجتماعات بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار شد، اعلام کرد: در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۸ میلیون نفر در دنیا به علت بسیاری بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست دادند که ۴/۳ درصد این آمار متعلق به کشورهای با درآمد متوسط و فقیر است. گفتنی است کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در این جدول گنجانده می شوند.

وی گفت: حدود ۱۶ میلیون نفر از این نوع مرگ و میرها قبل از سن ۷۰ سالگی اتفاق می افتد که ۱۰ الی ۱۵ سال فاصله تا سن کهنسالی یا همان قبل از سن پیشگیری، در جوانی جان خود را از دست می دهند.

مسجدی افزود: تاکنون ۴ دسته بیماری را علت اصلی مرگ و میر اعلام کرده اند که بیماری های قلب و عروق ، سکته قلبی و مغزی نیز جزو همین دسته هستند. همانطور که آگاهید سالانه بیش از ۱۷ میلیون نفر به علت بیماری قلب و عروق، ۲.۸ درصد به علت ابتلا به انواع سرطان ها، حدود ۴ میلیون نفر به علت ابتلا به بیماری های تنفسی، بیش از یک میلیون نفر نیز به خاطر دیابت سالانه در جهان جان خود را از دست می دهند که این آمارها کشور غنی و فقیر نمی شناسند و تمامی کشورهای دنیا با این مشکل رو به رو هستند.

وی متذکر شد: ۴ بیماری قلب و عروق، انواع سرطان ها، مشکلات تنفسی و ریوی و در نهایت بیماری دیابت دارای ۴ علت اصلی مشترک در ابتلا هستند که از مهمترین آنها استعمال دخانیات است. عوامل بعدی را می توان تغذیه نامناسب، عدم تحرک و ورزش، کنترل چاقی و رژیم غذایی نام برد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: با برنامه ریزی صحیح و کارآمد عواملی که موجب بروز و تشدید بیماری های نام برده می شود را تا حدودی می توان در جامعه به حداقل رساند. به طور مثال با توجه به نوع تغذیه مردم کشورمان، می توان نوعی رژیم غذایی را ارائه کرد که به ذائقه ایرانی ها نزدیکتر باشد تا افراد بتوانند به راحتی با این نوع تغذیه ارتباط برقرار کرده و آن را در لیست برنامه روزانه خود قرار دهند.

مسجدی در رابطه با مصرف بالای قلیان در بین دختران اعلام کرد: در مورد دخانیات باید زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی را برای مبارزه با استعمال آن آماده کرد. در کشور ۱۵ درصد افراد جامعه سیگاری هستند. متاسفانه سن استعمال سیگار و قلیان به ۱۲ الی ۱۳ سالگی رسیده است. قلیان وسیگار سلامتی دختران ما را نسبت به گذشته بیشتر تهدید می کند. در حال حاضر ۸ درصد دختران و زنان ما قلیان مصرف می کنند. امروزه قلیان یکی از ابزارهای در هم شکستن بنیان خانواده ها است. طوری که به راحتی تمامی اعضای خانواده در کنار یکدیگر در گروه های سنی مختلف قلیان می کشند.

وی با اشاره به این مطلب که سالانه ۶ میلیون نفر به علت استعمال سیگار در جهان جان خود را از دست می دهند، که ۳.۲ درصد آن متعلق به کشورهای فقیر یا درآمد متوسط است، افزود: شاید علت اصلی این مسئله نادانی فرهنگی است. کشورهایی مانند اسکاندیناوی، فلاند و غیره در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند که علتش توجه به زیر ساخت های فرهنگی جامعه است. در این میان باید به کشور آمریکا نیز اشاره کرد که سخت ترین راه های مبارزه با استعمال دخانیات را در کشور اجرا می کند، در حالیکه اداره بزرگترین صنعت دخانیات را در دست دارد و سود زیادی از این صنعت را عاید خود می کند.

مسجدی گفت: هر چه به جلو می رویم متاسفانه شاهد رشد و توسعه بیشتر صنعت دخانیات هستیم. حتی در بحرانی ترین شرایط این صنعت تحریم نمی شود و همچنان به کار خود ادامه می دهد. افرادی که در راس این صنعت پرسود هستند مرگ و میر انسان ها برایشان مهم نیست و تنها دریافت سود بیشتر هدف اصلی آنهاست. به همین دلیل تمرکز اصلی اشان بر روی کشورهای ضعیف و یا با درآمد کم است که توانسته اند با استفاده از ابزار نادانی فرهنگی این جوامع، بیشترین سرمایه گذاری و بهره بری از این کشورها را عاید خود کنند.

وی با اشاره به این مطلب که تعدادی از افرادی که به علت دخانیات سالانه جان خود را از دست می دهند سیگاری نیستند، متذکر شد: افرادی که در معرض دود سیگار هم قرار دارند می توانند دچار بیماری و مشکلات ناشی از دود سیگار شوند. در این بین از کودکان نباید غافل ماند. ۶ درصد کودکانمان متاسفانه به خاطر اینکه در معرض دود سیگار بودند به مشکلات حاد تنفسی دچار شده و یا جان خود را از دست داده اند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: متاسفانه از سال ۲۰۱۲ سرطان ریه در کشور رو به افزایش است. این نوع سرطان دیگر کشور غنی و فقیر نمی شناسد. همه دنیا باید در کنترل و پیشگیری این بیماری با یکدیگر همکاری کنند. وزارت بهداشت به تنهایی قادر به حل این مشکل نیست و باید تمامی افراد جامعه برای پیشگیری کمک و یاری برسانند.

وی متذکر شد: پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ آمار مرگ و میر بر اثر بیماری های غیر واگیر بیشتر شود. لذا هدف جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران این است که با همیاری و همفکری سازمان های مردم نهاد در جهت پیشگیری بیماری های غیر واگیر اقدام اساسی انجام شود. جمعیت حدود ۳۰ سال است که در زمینه دخانیات و قلیان اقداماتی را که در توانش بود تا کنون انجام داده است. انجمن هایی مانند، دیابت، دهش پور، محک، مجمع خیرین سلامت و بسیاری دیگر همگی در رابطه با سرطان و راه های پیشگیری و درمان نیز فعال هستند، که فعالیت شان قابل تقدیر است. ولی حال موقع آن رسیده که با همکاری و مشارکت یکدیگر در قالب یک ائتلاف برنامه ها را جدی تر از گذشته و با بهره وری بالا به انجام رساند. زیرا همه می دانیم که پیشگیری بسیار ارزان تر و راحت تر از درمان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *